 |
FSR Polska Forum członków i sympatyków polskiej Sekcji FSR CKM LOK
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WHITE&RED
Guru
Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Sompolno
|
Wysłany: Wto 12:04, 22 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Witam,
parę dni temu rozmawiałem z właścicielem Silnika, który akurat troszkę przerabiam. Powiedziałem mu że założył dysk odwrotna stroną i narobiło sie trochę bigosu, pokrywa jest co prawda do użytku, ale dysk kwalifikuje się do moich zbiorów części "skaszanionych". Okazuje się że motorki pracują na założonych odwrotnie dyskach, pytanie, jak?, a luz jaki jest między pokrywa tylną a karterem pozwala na dosyć swobodne obracanie wałem.
[link widoczny dla zalogowanych]
Zdjęcie pokrywy tylnej z tego motorka.
[link widoczny dla zalogowanych]
Miejsce na pokrywie wyrzeźbione przez zgrubienie dysku.
[link widoczny dla zalogowanych]
Dysk jest także troszkę zdeformowany a otwór na zabierak bardzo luźny.
Pozdrawiam S.Cz.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez WHITE&RED dnia Wto 12:05, 22 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MaciekD
Asior Zwyczajny
Dołączył: 15 Maj 2007
Posty: 135
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Wto 13:00, 22 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Witam
Stasiu, taki motorek z odwrotnym dyskiem dosyć dobrze chodzi wbrew pozorom.
Ja tak kiedyś założyłem, a że „dupkę” miałem podtoczoną pod dysk wzmacniany, to nic nie poczułem po skręceniu motorka, żeby coś ocierało. Trochę w zakrętach mój okręt przydychał, ale na prostej szedł jak trzeba. Kapnąłem się dopiero po rozebraniu silnika.
Pozdrawiam
Maciej Duchiński
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WHITE&RED
Guru
Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Sompolno
|
Wysłany: Wto 18:39, 08 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Witam,
kiedys też to przerobiłem, tak samo jak test dysku który dostałem z silnikiem od Ludo, model szedł jak przecinak, do momentu kiedy musiałem dotknąć gazu ............
Dzisiaj ciekawostka, bo wada fabryczna to chyba nie jest?,
[link widoczny dla zalogowanych]
pewnie coś się dostało między igły ...........
Przy okazji, wszystkie krawędzie na bieżni korbowodu, wszystkie krawędzie okien w tulei, wszystkie krawędzie dysku i otworów wspólpracujących z nim, zawsze załamujcie pod kątem 45 stopni lub chciaż wyokrąglajcie je, unikniecie tym samym przedwczesnego zużycia dysku, tłoka i igieł w korbowodzie.
Pozdrawiam S.Cz.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez WHITE&RED dnia Wto 18:39, 08 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
DaveMarles
Legenda Modelarstwa
Dołączył: 08 Mar 2011
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: UK
|
Wysłany: Śro 11:26, 09 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
WHITE&RED napisał: | Witam,
Wpływ temperatury na osiągi silnika.
Będę rozpatrywał temperaturę powietrza i wody chłodzącej silnik.
Nigdy nie interesowała mnie temperatura spalania mieszanki czy temperatura denka tłoka. Zawsze interesowało mnie to czy temperatura wody w płaszczu wodnym silnika jest prawidłowa. No tak, a jaka powinna być temperatura wody? Według dawnych zaleceń powinna wahać się między 80 a 85 stopniami Celsjusza, jednak najnowsze badania wykazały że powinna ona być o około 10 stopni wyższa!
Przy zbyt niskiej temperaturze wody chłodzącej silnik spala więcej paliwa dając mniej mocy, natomiast wraz ze wzrostem temperatury aż do około 95 stopni Celsjusza silnik zaczyna mieć mniejszy apetyt na paliwo o około pare procent dając maksymalną moc i duży moment obrotowy. Oczywiście taki silnik musi być do tego prawidłowo ustawiony i wyregulowany, to samo dotyczy modelu do napędu którego go używamy.
Jakie są zależności temperatury powietrza wpadającego do gaźnika i temperatury wody chłodzącej silnik? Wygląda to w dużym uproszczeniu tak, w upalny dzień silnik nabiera ochoty do wybuchowego spalania mieszanki, więc należy zaopatrzyć go w zimniejszą świecę, powiedzmy że powinna to być dziewiątka, która opóźni nam zapłon mieszanki, dobrze jest też odrobinkę go rozprężyć, dolać do paliwa około 5% nitrometanu(też wymaga rozprężenia), zwiększyć ilość wody przepływającej przez silnik. Mimo tych działań silnik i tak traci odrobinę na mocy i momencie obrotowym. W chłodne dni, na przykład na zawodach jesiennych w Schwedt, przy dużej wilgotności a więc w powietrzu znajduje o wiele więcej tlenu niż w lecie możemy użyć paliwo o mniejszej ilości nitrometanu, należy też sprężyć nieco silnik, powiedzmy ustawić komorę sprężania na 1,32ccm pojemności. Wężyk doprowadzający wodę do silnika możemy najpierw zatknąć na kolektor wydechowy a z niego dopiero poprowadzić go do silnika.
Ustawienie temperatury wody chłodzącej wymaga albo bardzo sprawnego układu regulującego ten parametr albo dużego doświadczenia i wyczucia. Naszym zmartwieniem jest takie ustawienie temperatury żeby przy stałych, maksymalnych obrotach silnika utrzymać temperaturę około 85 do 90 stopni Celsjusza. Najprościej jest to zrobić za pomocą wkładek do wężyka silikonowego przed silnikiem. Powinniśmy mieć kilka takich wkładek o różnej średnicy otworów. Dlatego też powinniśmy podczas budowy modelu zaopatrzyć go w bardzo duże chwyty wody, żebyśmy mogli je później doświadczalnie redukować poprzez stosowanie odpowiedniej wkładki. Oczywiście przy regulacji temperatury należy brać pod uwagę aktualne parametry pogody i temperaturę wody w akwenie na którym pływamy, po jakimś czasie czynność ta będzie rutyną i nie będzie sprawiała najmniejszych kłopotów.
Co jeszcze ma wpływ na temperaturę silnika?
Przede wszystkim dopasowanie luzów między tłokiem i tuleja, jest to według mnie najważniejszy parametr. Rodzaj stosowanego oleju i innych dodatków zmniejszających zjawisko tarcia w silniku, myślę tu również o dysku, rodzaju stosowanych łożysk, ja od jakiegoś czasu stosuję z luzem C4. Nie bez wpływu jest jakość łożysk, a w szczególności dobór kulek i igieł w korbowodzie. Nie bez znaczenia jest prawidłowe i dostateczne smarowanie łożysk, szczególnie przedniego!!!, igieł korbowodu i panewki sworznia tłokowego narażonej na wyższą temperaturę niż pozostałe łożyska.
Do przegrzewania się silnika w bardzo dużym stopniu wpływa zbyt duży stopień sprężania przy zbyt wysokiej temperaturze i w ogóle zbyt wysoki, zbyt mała ilość powietrza dostarczana do paliwa(efekt ustawiania igły WRa na żyletę), zbyt krótka lub częściowo zapchana rura rezonansowa. Duży wpływ maja też wszystkie mocno zużyte łożyska i panewki w całym układzie napędowym oraz zbyt duża śruba i za bardzo przyklejony model do wody. Wszystkie elementy które nie pozwalają silnikowi wchodzić na wysokie obroty mimo jego aktualnych możliwości, przyczyniają się do nadmiernego wzrostu jego temperatury a w konsekwencji do jego zbyt szybkiego zużycie i wysokiej awaryjności jego bardzo drogich części.
Pozdrawiam S.Cz. |
Problems occur when the watercooling is too much because then the needle setting must be made leaner to increase combustion temperature in a glowplug engine.
For me the most important thing is to have a small amount of watercooling and adjust the engine temperature with carb fuel setting. On the 15cc I use one small water pickup and the water passes through the engine and then through the header. I rely on the fuel to cool the engine more in high temperatures (such as WM Hungary). This way gives more power i.e. more fuel = more power.
On my 3.5cc I also use a single very small pickup but with a restrictor in the waterline before the engine of 1.3mm x 10mm. In winter testing I reduce the to 1mm x 10mm
Problemy pojawiają się, gdy chłodzenie jest zbyt duże, bo wtedy ustawienie igły(WR) muszą być mniejsze do wzrostu temperatury spalania w silniku z zapłonem żarowym.
Dla mnie najważniejszą rzeczą jest jak najmniejsze chłodzenie silnika i ustawienie temperatury silnika z ustawieniem paliwa w gaźniku. W silniku 15ccm używam jeden mały chwyt wody, woda przepływa przez silnik a następnie przez kolektor wydechowy. Mogę liczyć na więcej paliwa do chłodzenia silnika w wysokich temperaturach (np. WM Węgry). W ten sposób daje większą moc tj. więcej paliwa = więcej mocy.
Na moim 3.5ccm używam również jeden bardzo mały chwyt wody, ale z ogranicznikiem w wężu silikonowym przed silnikiem 1,3 mm x 10mm. W zimie podczas testów zmniejszyłem do 1 mm x 10mm.
Dave
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Meniu
Asior Nadzwyczajny
Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Konin
|
Wysłany: Sob 18:44, 12 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Hi Dave,
Nice to read you in this forum.
you wrote 'On my 3.5cc I also use a single very small pickup but with a restrictor in the waterline before the engine of 1.3mm x 10mm. In winter testing I reduce the to 1mm x 10mm
Miło czytać Ciebie na tym forum.
napisałeś "Na moim 3.5cc ja również używam jeden bardzo mały chwyt wody, ale z ogranicznikiem w linii wodnej przed silnikiem 1,3 mm x 10mm. W zimie badania mogę zmniejszyć do 1 mm x 10mm.
I have a question
How to run a cooling in 3.5? First, the motor and then manifold? Is it the same as it is cold and hot
Mam pytanie.
Jak uruchomić(ustawić) chłodzenie w 3.5? Pierwszy, silnik i następnie kolektor? Czy tak samo jak jest zimno i gorąco?
Meniu
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mountain454
Asior Nadzwyczajny
Dołączył: 20 Gru 2006
Posty: 747
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 8:05, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Meniu. To jest polskie forum. S.G.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mountain454 dnia Nie 8:06, 13 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
henvis
Buczek
Dołączył: 08 Maj 2007
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wilno
|
Wysłany: Nie 9:49, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Hi Dave,
Miło czytać na tym forum.
napisałeś "Na moim 3.5cc Używam również jeden bardzo mały pickup, ale z ogranicznikiem w linii wodnej przed silnikiem 1,3 mm x 10mm. W zimie badania mogę zmniejszyć do 1 mm x 10mm
Dave "
Mam pytanie
Jak uruchomić chłodzenia w 3.5? Po pierwsze, silnik i kolektor? Czy tak samo jak jest zimno i gorąco |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WHITE&RED
Guru
Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Sompolno
|
Wysłany: Nie 11:55, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Witam,
Stasieczku, tu masz linka do tłumaczeń w kilkunastu językach;
[link widoczny dla zalogowanych]|pl|
co prawda nie zawsze te tłumaczenia są perfekcyjne, ale czasami wystarczy się domyslić o co chodzi.
Przetłumaczyłem to co napisał Dave i Meniu, ale nie do końca wiem co Meniu miał na myśli w ostatnim pytaniu.
Pozdrawiam S.Cz.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
henvis
Buczek
Dołączył: 08 Maj 2007
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wilno
|
Wysłany: Nie 12:50, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
ja domyslam sie ze w pierwszym i drugim pytaniu chodzi o chlodzenie silnika. Ja mam oddzielne serwo co reguluje przeplyw wody i temperature silnika. Nie wiem ile jest dla silnika dobrze, bo zauwazylem ze obroty (i moc?) od temperatury sa niezalezne. Ustawiam 75-85 C mierzone na koszulce chlodzenia i nie zawracam sobie glowy...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pitt
Gospodarz
Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 1184
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bellechatoix
|
Wysłany: Nie 12:57, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
henvis napisał: | zauwazylem ze obroty (i moc?) od temperatury sa niezalezne. |
Heniu, to calkiem zle zauwazyles, niestety... Musisz jeszcze troche poobserwowac...
Pozdrowka.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
henvis
Buczek
Dołączył: 08 Maj 2007
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wilno
|
Wysłany: Nie 13:34, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
a jednak fakty sa takie, ze przy 40 C i 95 C silnik kreci swoje 32400 i nic nie daje sie z tym zrobic! To zauwazylem dokladnie... moze cos innego by tu pomoglo?
Pozdrowienia!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WHITE&RED
Guru
Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Sompolno
|
Wysłany: Nie 13:39, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Witam,
Heniu, wysokie obroty wcale nie muszą pokrywac się z wysoką mocą. Czy obserwowałeś to pod obciążeniem?
Pozdrawiam S.Cz.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
henvis
Buczek
Dołączył: 08 Maj 2007
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wilno
|
Wysłany: Nie 14:01, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Witam,
Ten silnik byl zabudowany w modelu i obciazony standartowa sruba 2026. Dis juz mam dostep do profesjonalnej hamowni, to sprawdze wszystko jeszcze raz dokladnie )
Dla silnika 3,5 takie obroty to nie sa wysokie, dobrze by bylo 35500 (jak u Menia)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pitt
Gospodarz
Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 1184
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bellechatoix
|
Wysłany: Nie 14:09, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Wlasnie badania na hamowni u Maciusia D. jednoznacznie pokazuja, ze temperatura jest bardzo istotna dla rozwijanej mocy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
henvis
Buczek
Dołączył: 08 Maj 2007
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wilno
|
Wysłany: Nie 15:27, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
mysle ze tylko przegrzane silniki traca moc. Zauwazylem to na zawodach modeli off road. U nich jak silnik przestaje "ciagnac" to zjezdzaja do pit stopu a mechanik, co zawsze trzyma w reku termometr, odkreca iglice paliwa. Nam to grozic moze tylko jak zatka sie wlot rurki chlodzenia... lecz krecenie WRu juz nic w tym wypadku, bo jak raz na pol gazu zjezdzalem do pomostu to temperatura podskoczyla az do 230 C !!!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|