![Forum FSR Polska Strona Główna](http://www.fsrvho.republika.pl/Logo_Forum.jpg) |
FSR Polska Forum członków i sympatyków polskiej Sekcji FSR CKM LOK
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WHITE&RED
Guru
Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Sompolno
|
Wysłany: Pią 21:53, 26 Lis 2010 Temat postu: Tuning Zenków i innych benzynek. |
|
|
Witam,
Ponieważ mam u siebie parę silniczków na benzynkę które zacząłem troszkę drapać, zapraszam wszystkich do dzielenia się swoimi doświadczeniami i uwagami dotyczącymi eksploatacji tych silników.
Będę również zwracał tutaj Waszą uwagę na to czego nie powinno się w tych motorkach robić na podstawie licznych relacji które znalazłem w internecie, a które przypominają mi jak żywo opis pewnego "znawcy tematu", który był uprzejmy podzielić się swoją wiedzą i zdać relację z "rasowania" motorka o pojemności 3,5ccm na fw. Chciałbym w ten sposób uchronić nasze efeserowe społeczeństwo przed psuciem całkiem dobrych, choć stosunkowo tanich w porównaniu do CMBiarek silniczków benzynowych.
To tyle tytułem wstępu .
Kilka benzynek o pojemności podobnej do Zenoah 260PUM zaopatrzonych jest albo w fabryczny wał korbowy od Zenka albo zrobionych identycznie jak pierwowzór. Dzisiaj wrzuciłem na wyważarkę właśnie taki fabryczny wał i okazało się że jest wyważony identycznie jak fabryczny wał od CMB91RS, a więc między 34 a 35%. Prawdopodobnie jutro sprasuję wał z wypełnieniem i także na początek zobaczę jak jest wyważony. Następnie dokonam odpowiednich obliczeń i wyważę obydwa na odpowiedni procent, a fabryczny wał wypełnię tak żeby przewyższał parametrami tego z poniższego zdjęcia.
[link widoczny dla zalogowanych]
Ciekawostką jest że fabryczny wał jest o wiele lżejszy od tego tuningowanego, fabryczny waży 208 a ten drugi 266 gram, tak więc różnica jest sporawa, jednak motorki lepiej kręcą się na tych które dają o wiele lepszy współczynnik wypełnienia karteru.
Pozdrawiam S.Cz.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WHITE&RED
Guru
Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Sompolno
|
Wysłany: Nie 13:07, 28 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Witam,
okazuje się że wał kupiony jako tuningowany z wypełnieniem ma również standardowe wyważenie, a więc także około 35%, nie wiem tylko dla jakich części był on obliczany przy projektowaniu, dla oryginalnych od Zenka czy nieco odelżonych od innych firm , bo wówczas wyważenie może się różnić między oryginałem i lżejszymi częściami o około 1,5%.
[link widoczny dla zalogowanych]
Średnica przeciwwag w wale po lewej(do tuningu) wynosi 49mm i ma rozrzut około jednej dziesiątki!!!, a oryginalne przeciwwagi mają 48mm średnicy i są to odkówki wykonane wraz z końcówkami wału.
[link widoczny dla zalogowanych]
Wał tuningowany jest stosunkowo miękki, ma twardość mniejszą od CMB91RS. Natomiast wypełnienie jest na mój gust zbyt wąskie, chyba ze względu na stosowanie korbowodów o wąskiej stopie korbowodu. Osobiście nie widzę powodów do stosowania takich, wole tę oryginalne z szerszą stopą, po odelżeniu uzyskać można taką samą wagę jak odelżony wąski korbowód. Jednak stosując szerszy mamy możliwość wypełnienia wału w taki sposób żeby odległość między przeciwwagami była o wiele mniejsza, dająca silnikowi o wiele mniejszy stopień przestrzeni szkodliwej. Poza tym odelżanie korbowodu należałoby przeprowadzić tak ażeby odległość ta mogła być jak najmniejsza.
Bardzo ważną sprawą jest umiar w odelżaniu tłoka, sworznia tłokowego i korbowodu ponieważ nawet zrobienie tego ma maxa w efekcie zmienia wyważenie wału korbowego tylko o około 3 do 4%. Tak więc róbmy to bardzo rozsądnie bo wytrzymałość tych elementów po zbyt dużej ingerencji w ich konstrukcję drastycznie maleje. Natomiast swoją uwagę pokierujcie w inne obszary tego zespołu które rzeczywiście dają oczekiwane efekty w przyspieszeniu i możliwości wkręcania się na wyższe obroty niż w oferowanych na rynku silnikach .
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Dzisiaj pierwszy z mojej czarnej listy "tuningowanych" elementów. W sieci jest wiele takich kwiatków i często ich autorzy biernie małpują to co gdzieś zobaczyli, naszym "benzyniakom" polecam myslenie, albo konsultacje przed złapaniem do ręku dremela w celu rżnięcia swojego silnika, bowiem czasami może to być jego dorżnięcie. Nie wymyślajcie nowych i nie zawsze dajcie wiarę w nowe teorie ....... i w to co w necie uda wam sie znaleźć.
[link widoczny dla zalogowanych]
Modyfikowane są krawędzie "natarcia" przeciwwag wału korbowego, jeśli ktoś ma naprawdę wybujałą fantazję i "techniczny" sposób myślenia to być może że jest w stanie wpaść na tak genialny pomysł i wydrapać w swoim wale takie cudo. Nie mogę się jakoś wczuć w to myślenie i nie do końca rozumiem autorów tego tuningu, prawdopodobnie chcieli zrobić w swoich motorkach lepsze "mieszanie" mieszaniki paliwowej i lepsze podanie jej pod tłok.
[link widoczny dla zalogowanych]
Autor tego wału nazwał to co zrobił "turbo tuning" .
[link widoczny dla zalogowanych]
Na tym zdjęciu pokazuje jak należy zerżnąć połówki karteru żeby jego "turbo" było bardziej skuteczne .
Jakie są efekty takiego "tuningu"?
1.Zwiększenie wskaźnika przestrzeni szkodliwej, a tym samym obniżenie sprawności silnika.
2.Zmiana wyważenia, jest to zmiana w dół na moje oko do około co najmniej 28 - 30%(fabryczne 35%) co skutkuje opóźnieniem przyspieszenia i obniżeniem maksymalnych obrotów silnika.
Pozdrawiam S.Cz.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez WHITE&RED dnia Nie 13:08, 28 Lis 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WHITE&RED
Guru
Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Sompolno
|
Wysłany: Wto 10:15, 30 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Witam,
obliczyłem juz co należy z którym wałem zrobić(różnią sie ciężarem), dzisiaj będę pracował nad formą gdyż ta od RSa jest za mała, i za parę dni wypełnię obydwa wały. Za jakieś dziesięć dni będę mógł przedstawić ofertę dla "benzyniarzy" dotyczącą wyważenia i wypełnienia fabrycznych wałów korbowych do Zenków i jemu podobnych benzynek . Moim zdaniem rozsądniej będzie przerobić fabryczny wał, niż kupować drugi wypełniony a ten pierwszy wrzucać bezpowrotnie do szuflady .
Pozdrawiam S.Cz.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|